tutorial i pascal programmering animationen

Indlæg af Alice Christensen     opdateret: 2011-11-19

Pascal programmeringssprog bruges ofte som en indledende sprog til undervisning computer programmering til studerende . Der er mange versioner af det , men den mest almindelige er Borland 's Turbo Pascal og Free Pascal . Denne tutorial er skrevet med Free Pascal , men alle versioner af Pascal har samme funktioner, så koden skulle overføre uden ændringer mellem forskellige versioner . Pascal er en absolut nødvendighed , struktureret programmeringssprog . Animationen funktioner er fastsat af " Graph " funktion bibliotek , der kommer med sproget . Det er udførligt beskrevet i kapitel 18 i Run-Time Bibliotek Reference Guide er knyttet til i det første referenceår
1

Opret en næste fil i din foretrukne teksteditor . Enhver almindelig tekst editor vil gøre , herunder Windows Notesblok , selvom du måske foretrække at bruge en dedikeret Pascal editor som det gratis program Lazarus .
to .
Indsæt følgende header data i teksteditoren at initialisere variabler, vil blive brugt i animationen tutorial :

Program Pascal_Animation_Tutorial ;
Bruger CRT, Graph ;


Var videoDriver , gMode : Heltal ;
Var x , y , w , h : Heltal ;
Var loop : Boolean ;
Var farve : Heltal ;

Dette importen både CRT ( til behandling af konsollen ) og grafik biblioteker . Så erklærer variabler for grafikdriver , grafikken mode , stilling og højden af en grafisk bestanddel sammen med sin farve , og en boolean til at styre animationen loop .
3 .
Paste følgende kode lige efter den sidste kode til at initialisere værdierne af de variabler :

videoDriver :=DetectGraph ;
InitGraph ( videoDriver , gMode , '');


x :=40 ;
y :=40 ;
w :=10 ;
h :=10 ;
farve :=Rød ;
loop :=True ;


Skærmdriveren giver grænseflade til skærmen og gMode holder den nuværende opløsning og farvedybde . X , Y , W , og H vil holde på X og Y koordinater på skærmen for at trække animation , samt dets bredde og højde . Farve vil holde den aktuelle farve (i dette tilfælde , Red ) .
4 .
Indsæt følgende kode til at oprette de vigtigste loop , der vil tegne en ellipse , skal du flytte det lidt , og rydde skærmen for at trække det igen . Når du er færdig flere gange, vil det producere en animation af en bold bevæger sig hen over skærmen . Det vil også kontrollere for brugeren at holde op ved at trykke på " Q "-tasten .

while ( loop )
begynde
ClrScr ;
setColor ( farve) ;
FillEllipse ( x , y , w , h ) ;

x :=x + 1 ;
y :=y + 1 ;


if ( ReadKey == ' Q ' ) og derefter loop :=False ;

ende


Previous:c program uddannelse Next:hvordan man åbner en postsættet



 

Kommentarer

Code:
change