Forskellen mellem AMD Athlon & Pentium

Indlæg af Hanne Mølgaard Plasc     opdateret: 2012-06-11

AMD ( Advanced Micro Devices ) Athlons og Intel Pentiums er begge en form for central processing unit ( CPU ) til computere . CPU'er er hjernen i computeren , og er ansvarlig for alle de bag kulisserne arbejder computeren ikke til at køre et operativsystem og anden software . AMD og Intel tilbyder hver konkurrencedygtige familier af mikroprocessorer . Athlon og Pentium er hvert selskab respektive vigtigste produkter til stationære og bærbare computere

Hvad er en CPU ?

En CPU er en særlig type mikroprocessor , at hver computer bruger . Ligesom din hjerne regulerer kroppens frivillige og ufrivillige funktioner , en CPU regulerer , hvordan og hvornår din computer kører forskellige typer af software . CPU'en vil køre software selvstændigt eller med brugerinput. Det vil derefter tage de input , behandle dem og " skrive det tilbage " til softwaren .

Forarbejdningsvirksomhederne normalt bedømt af hastighed . En måde at måle denne hastighed måles ved antallet af instrukser, det kan behandle i løbet af et sekund. Dette kaldes clock speed og er almindeligt måles i gigahertz ( GHz ) . En 1 GHz processor kan behandle 1 milliarder instruktioner pr sekund .

Intel Pentium

Intel Pentium -processorer var opfølgeren til 80486 processor . Den første Pentium blev frigivet på markedet i 1993 . Pentium familie af processorer blev til sidst delt op i flere linjer . Entry-level Pentiums blev brændemærket som Celeron processorer . Core Solo og Core Duo var midt -til high -end forbruger -processorer . Xeon var high-end workstation-klassen processorer . Tolapai er navnet på det integrerede system på en chip -processorer .

Intel har udviklet en Pentium -processor for forskellige typer af elektronik . Produktet har været anvendt i high -end videnskabelige arbejdsstationer , videospil og mobiltelefoner .

AMD Athlon

AMD var den mest succesrige konkurrent til Intel i " x86 " marked plads . x86 -processorer startede som forskellige producenters forsøg på at opbygge en CPU , der var forenelig med Intel 80486 . Ved at bygge en processor , der syntes at stort set fungere på samme måde som en 80486 , sikrede fabrikanterne deres processoren kunne køre Microsoft Windows .

AMD 's Athlon var den største konkurrent til Intel Pentium opfølgning til 80486- . Begge var stort set designet til at køre på pc'er, der kører Windows-operativsystemet . AMD markedsført sine K5 og K6 processorer mod tidlige Pentiums . I 1999 lancerede AMD Athlon til at konkurrere med Pentium III -processor .

Mens K5 og K6 blev ofte opfattet som værende ringere end Intel -processorer , de konkurrerede imod, blev Athlon konkurrencedygtig i ydeevne , og generelt billigere end en tilsvarende Pentium .

Hvordan er Athlons og Pentiums vilkår ?

Pentium og Athlon mikroprocessorer er ens i en central måde . De har begge kører operativsystemer beregnet til at køre på Intel x86 -arkitekturen. For forbrugerne betyder det, at de begge vil køre alle aktuelt understøttede versioner af Windows og andre X86 operativsystemer, såsom de forskellige distributioner af Linux . Da disse mikroprocessorer er i stand til at køre populære i disse operativsystemer , er de også i stand til at køre de mest populære rekreative og produktivitet software.

Hvordan Athlons og Pentiums afvige ?

Forskellene mellem de chips er mange . De er en helt anden mikroprocessor -design . Den " pin out " , eller den måde CPU forbinder til bundkortet er også helt anderledes . Dette betyder, at hver processor skal bruge en anden type bundkort . Athlon CPU'er har også en indbygget memory controller , mens Intel chips stole på en memory controller på bundkortet . Det betyder teoretisk , bør en Athlon kunne skrive til computerens hukommelse hurtigere end en Pentium . De to chips har også store forskelle i MMS instruktionssæt . Athlons bruge AMD 's 3D Nu , sammen med Intel 's SSE2 ( Streaming SIMD Extensions 2 ) og SSE3 . Pentiums brug SSE1 , SSE2 og SSE3 . Disse særlige anvisninger bestemme , hvordan computeren håndterer processor- intensive opgaver, såsom bygning 3D-objekter til spil eller ingeniørmæssige anvendelser .


Previous:nothing Next:Sådan foretages fejlfinding et trådløst dvr



 

Kommentarer

Code:
change