signalbehandling - Sådan implementeres en guitarforstærker eller FX-emulering på Windows-platformen?

Indlæg af Hanne Mølgaard Plasc

Problem



hvilken teknologi skal jeg hente?
Skal jeg skrive en chauffør eller noget?
Mange tak

Bedste reference


Latency vil være den største blokker her - du skal være virkelig hurtig, selv en forsinkelse på 10ms vil gøre instrumentet unplayable (da det du hører kommer efter, hvad din hænder føler , det er virkelig distraherende). ASIO er dit bedste bud på sådanne lavt latensbehov.

Andre referencer 1


Du skal ikke skrive en driver, alt skal være muligt i brugerrum.


For en forstærkerdel skal du ikke engang have en computer til, medmindre du taler om at emulere overdrive eller andre effekter.


I så fald skal du kunne læse mikrofonen, gøre nogle transformationer på bølgeformerne og derefter sende dem til højttalerne. Hvis jeg gjorde det, ville jeg bruge matlab, men ikke alle har en masse kommercielle licenser til matlab ligger omkring 24x7.


Du skal kunne lave matematikken ved hjælp af DirectSound eller SDL eller et af de andre tilgængelige lydbiblioteker.


Men hvad der vil være vigtigst er ikke din teknologi, men den matematik, der kommer til at være involveret i at manipulere den indgående lydinformation. Lær at elske hurtige fireier-transformationer, lære matematikken bag højpas, lavpas, bandpass-filtre, lær bare hvad guitar-effektpedaler gør for lydbølgerne. Lær nogle EE DSP magi.

Andre referencer 2


Jeg gør en VST. Jeg har lavet et par forvrængningseffekter. For et instrument (i stedet for en effekt), laver du en VSTi i stedet.


Med en vært (som accepterer VST eller DX eller begge typer plugins), kan du rute lyden gennem et hvilket som helst antal effekter, herunder dem, du skriver selv. Der er snesevis af kommercielle og gratis værter.


Du kan spille din guitar og få resultaterne ud i realtid (eller faktisk med meget lav latens afhængig af algoritmen du bruger i værtsens effekt og latens) eller du kan slå i guitar dele og derefter rod rundt med lyden med effekterne (tegningskurver, indtastning af tal eller tilføjelse af LFO'er for at ændre parametrene for din effekt). Du kan også bruge et MIDI keyboard eller controller.


Uanset hvilken type plugin du skriver, kan du finde tonsvis af programmeringsoplysninger i forumindlæggene på KVR Audio, og mange programmører hænger ud for at tage dig hele vejen fra begynder til guru. [1]

Andre referencer 3


DirectX - se FAQ http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb219721.aspx[2]